تعویض مفصل زانو

آرتروسکوپی مچ پا

آرتروسکوپی مچ پا یک روش جراحی کم تهاجمی است که در آن یک آرتروسکوپ، یک لوله کوچک، نرم و منعطف با یک دوربین نور و فیلمبرداری در انتهای آن، برای ارزیابی و درمان انواع بیماری‌ها در مفصل مچ پا قرار داده می‌شود.

دوربین تصویری از داخل مفصل را بر روی یک صفحه نمایش بزرگ نمایش می دهد و به جراح اجازه می دهد هر گونه آسیب را بررسی کند، نوع آسیب را ارزیابی کند و مشکل را ترمیم کند.

👈همچنین بخوانید؛

- تعویض مفصل شانه به صورت کم تهاجمی

- فیوژن مفصل انگشت

مزایا

آرتروسکوپی مچ پا، که به آن جراحی سوراخ کلید یا جراحی کم تهاجمی نیز گفته می شود، ثابت کرده است که در مدیریت اختلالات مختلف مچ پا از جمله آرتریت مچ پا، مچ پا ناپایدار، شکستگی مچ پا، نقص استئوکندرال تالوس، عفونت و درد تشخیص داده نشده مچ پا بسیار موثر است.

مزایای آرتروسکوپی در مقایسه با روش جایگزین، جراحی باز مچ پا، عبارتند از:

  • برش های کوچکتر
  • حداقل ترومای بافت نرم
  • درد کمتر
  • زمان بهبودی سریعتر
  • میزان عفونت کمتر
  • جای زخم کمتر
  • بازیابی زودتر تحرک
  • بستری کوتاه تر در بیمارستان

روش

جراح شما 2 یا 3 برش کوچک در اطراف مفصل مچ پا ایجاد می کند. از طریق یکی از برش ها آرتروسکوپ وارد می شود. همراه با آن، یک محلول استریل به داخل مفصل پمپ می شود تا ناحیه مفصل را گسترش دهد و فضایی برای کار جراح ایجاد کند.

تصویر بزرگتر بر روی مانیتور تلویزیون به جراح اجازه می دهد تا مفصل را مستقیماً برای تعیین میزان آسیب مشاهده کند تا بتوان آن را با جراحی درمان کرد. ابزارهای جراحی از طریق برش های کوچک دیگر برای ارزیابی و درمان مشکل وارد می شوند.

پس از جراحی، ابزارها برداشته می شوند و برش ها بسته می شوند و با بانداژ می پوشانند.

مراقبت های بعد از جراحی

پس از انجام عمل، شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. مفصل مچ پا با یک آتل یا گچ بی حرکت خواهد شد. ماهیت و مدت زمان بیحرکتی به نوع ترمیم انجام شده و ترجیح جراح بستگی دارد. محل جراحی باید در طول فرآیند بهبودی تمیز و خشک نگه داشته شود. برای کنترل درد ممکن است برای بیماران داروی مسکن تجویز شود. بلند کردن مچ پا و استفاده از یخ به کاهش درد و تورم کمک می کند. دستورالعمل های بعد از عمل خود را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

خطرات و عوارض

آرتروسکوپی مچ پا یک روش بی خطر است و بروز عوارض کم است. با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطرات و عوارضی ممکن است رخ دهد. برخی از خطرات مرتبط با جراحی مچ پا می تواند شامل عفونت، آسیب به عروق خونی یا اعصاب، خونریزی و سندرم کمپارتمان باشد.

آرتروسکوپی مچ پا یک روش جراحی کمتر تهاجمی نسبت به جراحی باز سنتی برای مدیریت اختلالات مختلف مچ پا است. از مزایای آرتروسکوپی می توان به بهبود سریع تر، درد کمتر و عوارض کمتر اشاره کرد.

سوالات متداول

تشخیص و درمان مشکلات مچ پا مانند پارگی رباط، آسیب به غضروف و شکستگی.

پیچ خوردگی مچ پا می تواند باعث درد، تورم، کبودی، کاهش دامنه حرکتی و ضعف شود. در موارد شدید، می تواند منجر به پارگی رباط، شکستگی یا آسیب به عصب یا رگ شود.

دیگر مقالات کاربردی