علل، علائم و درمان

ترمیم پارگی تاندون آشیل

تاندون ها بافت های نرمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. تاندون آشیل طولانی ترین تاندون بدن است و در پشت مچ پا وجود دارد و ماهیچه های ساق پا را با استخوان پاشنه می پیوندد. انقباض عضله ساق پا باعث سفت شدن تاندون آشیل و کشش پاشنه پا می شود و حرکات پا و انگشتان پا را که برای راه رفتن، دویدن و پریدن لازم است، ممکن می سازد.

تاندون آشیل اغلب در حین ورزش آسیب می بیند که منجر به تورم و درد می شود، وضعیتی به نام تاندونیت. در برخی موارد، آسیب شدید منجر به پارگی یا پارگی تاندون آشیل می شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

👈همچنین بخوانید؛

- شکستگی پا

- شکستگی تنه استخوان بازو

پارگی یا پارگی تاندون آشیل معمولاً در ورزشکاران مرد میانسال آخر هفته با تاندون‌های ضعیف به دلیل سن بالا و فعالیت‌های ناگهانی در حین ورزش‌هایی مانند تنیس، بدمینتون و بسکتبال دیده می‌شود.

افرادی که سابقه تاندونیت دارند و همچنین افرادی که از بیماری های خاصی مانند آرتریت و دیابت رنج می برند یا آنتی بیوتیک های خاصی مصرف می کنند، بیشتر مستعد پارگی هستند.

علامت کلاسیک پارگی تاندون آشیل ناتوانی در بالا آمدن روی انگشتان پا است. بیماران اغلب صدای «ترک زدن» یا «قطع» را با درد شدید، تورم و سفتی در ناحیه مچ پا و به دنبال آن کبودی این ناحیه توصیف می‌کنند. اگر تاندون تا حدی پاره شده و پاره نشده باشد، درد و تورم ممکن است خفیف باشد.

تشخیص پارگی یا پارگی تاندون آشیل با معاینه فیزیکی ناحیه آسیب‌دیده شروع می‌شو د، سپس با آزمایش تامپسون که در آن عضله ساق پا فشار داده می‌شود و بیمار روی شکم خود دراز می‌کشد تا بررسی شود که آیا تاندون هنوز به پاشنه پا متصل است یا خیر. نه

در موارد خاص، ممکن است برای تشخیص واضح به سونوگرافی یا اسکن MRI نیاز باشد.

درمان

هدف اصلی درمان بازگرداندن فیزیولوژی طبیعی تاندون آشیل است تا بیمار بتواند فعالیت هایی را مانند قبل از آسیب انجام دهد.

بلافاصله پس از پارگی یا پارگی تاندون آشیل، باید از روش RICE به صورت زیر استفاده کنید:

  • استراحت
  • یخ
  • فشرده سازی
  • بالا نگه داشتن

درمان پارگی یا پارگی تاندون آشیل شامل روش های غیر جراحی یا جراحی است. روش‌های غیرجراحی شامل گچ‌گیری ناحیه آسیب‌دیده به مدت شش هفته است تا تاندون پاره‌شده دوباره به خود بچسبد و بهبود یابد. پس از برداشتن گچ، فیزیوتراپی برای جلوگیری از سفتی و بازیابی تون عضلانی از دست رفته توصیه می شود.

جراحی ممکن است به ویژه برای ورزشکاران رقابتی، کسانی که کار فیزیکی انجام می دهند یا در مواردی که تاندون دوباره پاره می شود توصیه شود. جراح شما تاندون پاره شده را با بخیه های محکم به هم می دوزد و بخیه ها را به هم می بندد. جراح شما ممکن است بسته به میزان پارگی، تاندون آشیل را با سایر تاندون‌ها تقویت کند. اگر تاندون از  استخوان پاشنه پا منحرف یا کنده شده  باشد، جراح شما تاندون را دوباره به استخوان پاشنه می چسباند.

خطرات و عوارض

خطرات مرتبط با هر جراحی وجود دارد. خطرات خاص جراحی برای ترمیم تاندون آشیل می تواند شامل عفونت، خونریزی، آسیب عصبی و لخته شدن خون باشد.

تاندون آشیل ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند و در حرکت پا نقش دارد. پارگی این تاندون می تواند منجر به درد شدید و اختلال در حرکت پا شود. درمان شامل روش های جراحی و غیر جراحی است و به نوع آسیب و سطح فعالیت طبیعی بیمار بستگی دارد.

سوالات متداول

بله، پارگی جزئی تاندون آشیل معمولاً خود به خود ترمیم می‌شود. اما پارگی کامل تاندون آشیل معمولاً نیاز به جراحی دارد.

تاندون آشیل عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند و نقش مهمی در راه رفتن دارد. پارگی این تاندون باعث می شود که فرد نتواند پاشنه پای خود را بلند کند و در نتیجه دچار ناتوانی در راه رفتن می شود.

دیگر مقالات کاربردی