علل، علائم و درمان

شکستگی کشکک زانو

کشکک یا کاسه زانو استخوان کوچکی است که در جلوی زانوی شما وجود دارد، جایی که استخوان ران به استخوان ساق پا می رسد. از زانوی شما محافظت می کند و به عضلات جلوی ران متصل می شود. آسیب به زانو می تواند منجر به شکستگی یا شکستگی کشکک شود. کشکک ممکن است بسته به ماهیت آسیب به دو تکه یا چند تکه تقسیم شود. هر بخشی از کشکک ممکن است درگیر باشد.

👈همچنین بخوانید؛

- انگشت چکشی چیست؟

- شکستگی مچ دست

شکستگی کشکک زانو

علل

شکستگی کشکک زانو ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • افتادن مستقیم روی زانو
  • برخورد رو به رو وسیله نقلیه که باعث می شود زانو شما به داشبورد برخورد کند
  • یا حتی انقباض ناگهانی و شدید عضلات ران

انواع

شکستگی کشکک زانو ممکن است به انواع مختلفی طبقه بندی شود. شکستگی شما ممکن است به صورت زیر توصیف شود:

  • شکستگی پایدارکه در آن استخوان های شکسته به درستی در امتداد قرار گرفته اند و در حین بهبودی از جای خود خارج نمی شوند.
  • شکستگی جابجا شده که در آن استخوان های شکسته جدا شده و از تراز خارج شده اند. این نوع شکستگی اغلب نیاز به جراحی برای تغییر مکان قطعات استخوانی و تثبیت کشکک دارد.
  • شکستگی خرد شده که در آن کشکک به سه یا چند قطعه خرد می شود.
  • شکستگی بازکه در آن آسیب به بافت نرم اطراف محل شکستگی ایجاد می شود. تکه های استخوان ممکن است از طریق پوست بیرون بزنند یا زخم به داخل تا کشکک نفوذ کند.

در شکستگی های خرد شده و باز که آسیب به مفصل در حدی است که ترمیم  بازگشت به حالت سابق امکان ناپذیر است، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه میشود.

علائم و نشانه ها

علائم رایج شکستگی کشکک زانو عبارتند از:

  • تورم و درد در جلوی زانو
  • کبودی
  • ناتوانی در صاف کردن یا باز کردن زانو
  • مشکل در راه رفتن

تشخیص

شکستگی کشکک زانو را می توان با بررسی علائم و انجام معاینه فیزیکی که طی آن پزشک زانوی شما را برای ارزیابی شکستگی و سایر ناهنجاری ها معاینه می کند، تشخیص داد. همارتروز، یک تورم دردناک ناشی از خونریزی در فضای مفصلی، وضعیتی است که ممکن است شناسایی شود. اشعه ایکس برای مشاهده قطعات شکستگی دستور داده می شود.

درمان

شکستگی کشکک زانو در صورتی که قطعات شکسته کشکک جابجا نشده و محل شکستگی در معرض دید قرار نگیرد، با آتل یا گچ گیری قابل درمان است.

اگر قطعات در جای خود قرار نگرفته باشند، پزشک جراحی را توصیه می کند. اغلب این به دلیل نیروهای کششی تاندون های متصل به کشکک اتفاق می افتد.

جراحی ممکن است به تعویق بیفتد تا تورم یا آسیب های جزئی بافت نرم بهبود یابد. با این حال، اگر شکستگی باز دارید، خطر عفونت در محل بسیار زیاد است و جراحی اورژانسی برای تمیز کردن زخم ها و ترمیم شکستگی توصیه می شود.

انتخاب جراحی بستگی به نوع شکستگی دارد.

اگر کشکک به دو قسمت شکسته شود و این قطعات جابجا شوند، پزشک قطعات را تغییر مکان می دهد و آنها را با پیچ، پین و صفحات محکم می کند. ممکن است از یک نوار کششی برای به هم رساندن قطعات استفاده شود.

هنگامی که قسمت پایین یا بالای کشکک به چند قطعه کوچک شکسته شده و تاندون مجاور آن مختل می شود، پزشک قطعات شکسته کشکک را برمی دارد و تاندون را به استخوان کشکک باقی مانده وصل می کند.

اگر مرکز کشکک به چند قطعه شکسته شود، پزشک شما ممکن است از ترکیبی از سیم و پیچ استفاده کند تا آن را به موقعیت خود بازگرداند.

برای شکستگی های شدید خرد شده، کاسه زانو ممکن است به طور کامل برداشته شود. و تعویض مفصل زانو گزینه اصلی است.

بهبود

در حالی که در گچ یا آتل، پای شما صاف می‌ماند و بسته به شدت آسیب، پزشک ممکن است توصیه کند که از تحمل وزن برای حدود 4 تا 6 هفته خودداری کنید. پس از بهبودی به تدریج اجازه تحمل وزن روی پا را خواهید داشت.

پزشک داروهایی را برای کمک به کنترل درد تجویز می کند. استفاده از یخ و بالا نگه داشتن پا نیز می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

هنگامی که شکستگی کشکک زانو ی شما به اندازه کافی بهبود یافت، فیزیوتراپی یا ورزش هایی برای جلوگیری از سفتی زانو، بهبود حرکت زانو و تقویت عضلات پا توصیه می شود.

برای مواردی که مفصل زانو تعویض شده است بهتر است با پزشک تعویض مفصل زانو خود برای راهنمایی در روند بهبود خود تماس بگبربد.

خلاصه

شکستگی کشکک زانو می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. با درمان و توانبخشی به موقع، می توانید عملکرد کشکک را بازیابی کرده و به فعالیت های معمول خود بازگردید.

اگر شکستگی کشکک زانو شما به قدری شدید است که به تعویض مفصل زانو نیاز دارید میتوانید به صورت رایگان از مشاورین ما درخواست مشاوره تعویض مفصل زانو نمایید.

 

سوالات متداول

خیر، شکستگی کشکک زانو به صورت طبیعی قابل ترمیم نیست. در موارد شکستگی های خفیف کشکک زانو، ممکن است پزشک توصیه کند که بیمار از یک آتل یا گچ برای بی حرکت کردن زانو استفاده کند. این کار به استخوان اجازه می دهد تا در موقعیت صحیح بهبود یابد. با این حال، در اکثر موارد، شکستگی کشکک زانو نیاز به جراحی دارد.

درد مزمن، تورم، سفتی، ناپایداری زانو، آرتروز.

دیگر مقالات کاربردی