علل، علائم و درمان

شکستگی گردن استخوان لگن

لگن یک مفصل متشکل از یک ساختار گوی و کاسه است. سر استخوان لگن به عنوان گوی شناخته شده و در کاسه گرد و فرو رفته مربوط به استخوان لگن (استابولوم) قرار می‌گیرد. گردن استخوان لگن قسمتی است که دقیقاً در زیر گوی یا همان سر استخوان لگن قرار دارد.

👈همچنین بخوانید؛

- علائم ساییدگی مفصل لگن

- ورزش های لازم بعد از جراحی مفصل لگن

شکستگی گردن استخوان ران

شکستگی گردن استخوان لگن می‌تواند قسمت بالایی استخوان لگن را  به طور کامل یا به صورت جزیی بشکند و موجب جدا شدن سر از بقیه استخوان شود. شکستگی گردن استخوان لگن ممکن است موجب جا‌به‌جایی استخوان از موقعیت اصلی آن شده یا در حالت دوم، هیچگونه جابه‌جایی اتفاق نیفتد اما امکان ثابت نگه داشتن این استخوان وجود نداشته باشد. این شکستگی‌ها ممکن است موجب اختلال در خون‌رسانی به محل شکسته شده شوند. در موارد وخیم، شکستگی استخوان لگن موجب کاهش خون‌رسانی شده و در نتیجه بهبودی صورت نگیرد. مواردی که به این صورت شدید باشد در نهایت به جراحی تعویض مفصل لگن ختم می شود.

علل

شکستگی گردن استخوان لگن می‌تواند همراه موارد زیر رخ دهد:

  • سقوط از ارتفاع و یا پیچش ناگهانی استخوان در سالمندان
  • بیمالگنی که مبتلا به پوکی استخوان هستند.
  • بیمالگنی که دچار ضربات شدید شده‌اند مثل بیمالگنی که در تصادفات وسایل نقلیه بوده‌اند.
  • فعالیت شدید بدنی در افراد جوان‌تر که موجب تغییرات شدید بدنی شود.

علائم و نشانه‌ها

علائم شکستگی استخوان گردن لگن شامل موارد زیر است:

  • گسترش درد به قسمت زانو
  • عدم توانایی در تحمل وزن بدن
  • کاهش میزان توانایی در چرخش بدن و پهلوی آسیب دیده
  • افزایش میزان درد در لگن هنگام چرخش پا
  • تورم در قسمت جانبی لگن
  •  

تشخیص بیماری

شکستگی گردن استخوان لگن بر اساس معاینات فیزیکی، علائم و شرایط مربوط به حادثه توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد. پزشک از اشعه ایکس برای شناسایی شکستگی گردن استخوان لگن استفاده می‌کند.

پزشک شما ممکن است جهت کسب اطلاعات بیشتر دستور به تصویربرداری مغناطیسی یا MRI و اسکن توموگرافی کامپیوتری یا همان  سی تی اسکن دهد.

اگر در تصویر رادیوگرافی منحنی شکسته شده بین سر استخوان لگن با استابولوم وجود داشته باشد، پزشک تشخیص می‌دهد که شکستگی گردن استخوان لگن رخ داده است.

درمان

درمان شکستگی لگن به سن شما و همچنین میزان جابه‌جایی استخوان شکسته شده بستگی خواهد داشت.

برای درمان‌ شکستگی‌های بدون عارضه، از درمان‌هایی شامل استراحت در تختخواب برای چند روز و پس از آن یک برنامه توانبخشی فیزیکی به مدت ۲ یا  ۳ روز استفاده خواهد شد. پزشک شما داروهایی را برای جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش درد و درمان عفونت  احتمالی تجویز می کند.

در هر صورت، شکستگی های استخوان گردن لگن به ندرت با درمان های محافظه کالگنه  طور کامل تسکین می یابند. این شکستگی معمولاً نیاز به جراحی دارد.

جراحی تحت بیهوشی عمومی و یا با استفاده از بیهوشی نخاعی انجام خواهد شد.

اگر استخوان به مقدار کمی جابه‌جا شده است و شما دارای تراکم استخوانی کافی باشید، از عمل HIP PINNING (پین گذاشتن در لگن) استفاده خواهد شد. جراح شما یک برش کوچک در قسمت خارجی لگن ایجاد می‌کند و سپس با استفاده از چند پیچ‌ (پین)، استخوان‌های شکسته شده را در جای خود تثبیت می کند.

اگر دچار شکستگی شدید شده‌اید که در آن استخوان به طور کامل جابه‌جا شده‌است، آرتروپلاستی هیپ یا تعویض مفصل لگن پیشنهاد می‌گردد. جراح پس از ایجاد یک برش در قسمت خارجی لگن، سر استخوان لگن را خارج می‌کند و آن را با یک ایمپلنت فلزی (پروتز مفصل  گن) جایگزین خواهد کرد. حفره یا کاسه مفصل لگن در این جراحی‌های جزئی عوض نخواهد شد. جراحی تعویض مفصل لگن یکی از درمان هایی است که درصد موفقیت بالایی دارد. برای انتخاب پزشک تعویض مفصل زانو میتوانید با ما تماس بکیرید و به صورت رایگان از مشاوره تعویض مفص زانو بهره مند شوید.

اگر از قبل دچار آرتریت لگن بوده‌اید، معمولاً‌ توصیه خواهد شد که تعویض مفصل لگن انجام گردد. در این روش جراح سر استخوان و همچنین کاسه مفصل لگن آن را با ایمپلنت‌های فلزی که مصنوعی هستند جایگزین می‌کند. برای اطلاعات بیشتر راجع به پروتز و جراحی تعویض مفصل لگن با ما تماس بگیرید.

نتیجه

شکستگی گردن استخوان لگن در زیر مفصل گوی و کاسه که در ابتدا به آن اشاره شد اتفاق می‌افتد. بر اساس سن و شدت شکستگی، پزشک شما یک روش درمانی مناسب برای درمان شکستگی پیشنهاد خواهد کرد.

سوالات متداول

شکستگی گردن استخوان لگن در افراد مسن و زنان شایع تر است.

درد شکستن گردن استخوان لگن درد شدید و ناگهانی است که در ناحیه لگن و کشاله ران احساس می شود. این درد معمولاً با تورم، کبودی و اختلال در راه رفتن همراه است.

دیگر مقالات کاربردی

ارتوپدی

شکستگی کتف

علت و علائم شکستگی کتف شانه از ترقوه (استخوان گردن)، بازو (بالا بازو) و کتف (تیغه شانه) تشکیل شده است. شانه

توضیحات بیشتر »