اطلاعات جامع و کامل

فیوژن مفصل انگشت

دست از 27 استخوان تشکیل شده است که به دو دسته کارپال، متاکارپال و فالانژ دسته بندی می شوند. هر استخوان توسط غضروف مفصلی از هم جدا می شود، که به ارائه حرکات صاف سر خوردن انگشتان کمک می کند. آرتریت زمانی ایجاد می شود که غضروف فرسوده شده و در نتیجه درد، سفتی و التهاب در مفاصل ایجاد می شود. آرتروز می تواند هر مفصلی در بدن را درگیر کند، اما شایع ترین مفاصل درگیر، مفاصل کوچک انگشتان هستند.

فیوژن مفصل انگشت یک روش جراحی برای برداشتن انتهای استخوانی آسیب دیده یک مفصل انگشت است که پس از وارد کردن پروتز برای اتصال مجدد استخوان ها به هم می شود. فیوژن مفصل انگشتان برای تسکین درد آرتریت در انگشتان انجام می شود.

👈همچنین بخوانید؛

- بورسیت لگن چیست؟

- پارگی روتاتور کاف چیست؟

تشخیص

پزشک شما آرتریت مفصل انگشت را پس از بررسی سابقه پزشکی شما، انجام معاینه فیزیکی و گرفتن عکس اشعه ایکس تشخیص می دهد. علاوه بر این، آزمایش خون نیز ممکن است برای تایید وجود آرتریت روماتوئید تجویز شود.

روش جراحی

جراحی با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود و معمولاً حدود 2 ساعت طول می کشد تا کامل شود. برشی روی پشت مفصل انگشت ایجاد می‌شود و بافت‌های نرم و اعصاب به دقت کنار می‌روند تا مفصل آسیب دیده آشکار شود. غضروف مفصلی آسیب دیده در انتهای استخوان ها برداشته می شود. سپس یک حفره در استخوان ها ایجاد می شود و برای پذیرش پروتز آماده می شود. سپس پروتز در انتهای توخالی استخوان ها قرار داده می شود تا از تناسب راحت اطمینان حاصل شود. سپس یک رباط نزدیک به پروتز پیچیده می شود تا ثبات بیشتری را ایجاد کند. سپس بافت های نرم دوباره به هم بخیه می شوند و دست در قالب گچ قرار می گیرد تا استخوان به طور کامل بهبود یابد.

مراقبت های بعد از عمل

پس از جراحی، دست شما به مدت شش هفته در گچ قرار می گیرد تا زمان فیوژن بهبود یابد. به شما دستور داده می شود که بازوی خود را بالا نگه دارید تا از ضربان و تورم جلوگیری کنید. برای کنترل هر گونه درد و ناراحتی برای شما دارو تجویز می شود. پنج تا هفت روز پس از جراحی برای ارزیابی پیشرفت شما یک قرار ملاقات با جراح شما گرفته خواهد شد.

جراح شما فیزیوتراپی یا کاردرمانی را برای کمک به بهبودی شما تجویز می کند. برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی با گرما، ماساژ و سایر درمان های عملی شروع می کنید. پس از این، تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی را آغاز خواهید کرد.

خطرات و عوارض

مانند هر عمل جراحی بزرگی، خطرات بالقوه ای در آن وجود دارد. برخی از خطرات و عوارض ناشی از همجوشی مفصل مصنوعی انگشت عبارتند از عفونت، آسیب عصبی یا عدم اتصال (شکست در بهبود) مفاصل انگشت. اگر حرکت مفصل ناشی از عدم اتصال باعث درد شود، جراحی دیگری برای جوش دادن کامل استخوان ها مورد نیاز است.

آرترودز  مفاصل انگشت باعث درد و تغییر شکل می شود و می تواند انجام حرکات طبیعی را دشوار کند. جراحی فیوژن مفصل انگشت درد را کاهش می دهد، مفصل را ثابت می کند و از تغییر شکل مفصل جلوگیری می کند.

سوالات متداول

به طور کلی، علت آرتریت در مفصل انگشت دست، تخریب غضروف مفصل است. غضروف یک بافت نرم و لغزنده است که انتهای استخوان‌های مفصل را می‌پوشاند و اجازه می‌دهد تا مفصل به راحتی حرکت کند. با تخریب غضروف، استخوان‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند و باعث درد، تورم و سفتی مفصل می‌شوند.

دوره نفاهت فیوژن مفصل انگشت معمولاً 6 تا 8 هفته است. در این مدت، بیمار باید از انگشت خود استفاده نکند و آن را در حالت استراحت نگه دارد. پس از این مدت، بیمار می‌تواند به تدریج فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

دیگر مقالات کاربردی